PITCHEN VOOR BAAS
Als je mij de vraag stelt wat ik wil in het leven, dan is mijn antwoord nog steeds hetzelfde als wat ik twintig jaar geleden schreef in vriendenboekjes: gelukkig zijn (én een prinses zijn). Maar op de vraag wat mijn droomjob was, had ik nooit echt een concreet antwoord. Ik ben sowieso iemand met veel passies en interesses, maar om nu iets te kiezen dat ik dagdagelijks wil doen, dat is andere koek.
Toen ik iets meer dan zes maanden geleden begon met CLO CLO had ik nooit gedacht dat het mijn leven zo zou veranderen. Eindelijk had ik iets gevonden waar ik me elke dag mee wou bezig houden en dat me gelukkig maakte. En goed ja, het was misschien ook wel tijd om die prinsessendroom op te bergen… Geluk nastreven maakt deel uit van mijn dagelijkse leven. Elk artikel dat ik maak voor CLO CLO doe ik met veel plezier: het speuren naar een onderwerp, het schrijven van de tekst, het zoeken of maken van foto’s, enzovoort. Ik probeer ook echt uniek te zijn en het persoonlijk te maken, omdat ik weet dat dat het soort artikels is dat ik zelf graag lees.
In januari ben ik begonnen met het volgen van de ondernemerssessies van
BAAS, een samenwerking tussen de Stad Antwerpen en het Kavka. Hun leuze is “jouw droom, jouw onderneming” en we leren er hoe we ons businessidee kunnen waarmaken. Vorig weekend, na twee maanden begeleiding, mochten we ons idee pitchen
(ik kende dit woord niet, uitleg lees je onderaan) voor een jury vol belangrijke mensen. Bij mij ging het als volgt:
Hallo iedereen. Ik ben Anne-Catherine, 25 jaar oud en ik kom uit Antwerpen. Ik ben hier vandaag omdat ik mijn eigen baas wil zijn.
Een halfjaar geleden heb ik mijn blog CLO CLO opgericht. Ik ben gepassioneerd door interieur en kunst en na mijn studies taalkunde en interieurontwerp voelde ik de noodzaak en drang om over deze onderwerpen te schrijven. Ik ben eigenlijk ook met CLO CLO begonnen omdat ik zelf tussen de bestaande blogs niet echt mijn ding vond. Ik was op zoek naar een Belgische blog met artikelen over interieur en kunst die geschreven zijn in het Nederlands, die simpel van look is, met een sterk persoonlijk karakter, waar echt iets te lezen valt en waar je ook iets kan bijleren. Ik besloot om alle dingen waar ik naar zocht om te gooien tot mijn missie en er zelf aan te beginnen. Deze kenmerken zijn ook mijn unique selling point.
Momenteel blog ik voor de fun, maar ik wil dit graag ook als professional doen. Ik wil mijn schrijven uitlenen aan anderen en als freelance content creator werken. Dit houdt in dat ik de storytelling, copywriting en communicatie verzorg voor anderen. Als tweede luik wil ik ook interieurs stylen en dus echt de look & feel ervan creëren.
Wie zijn mijn klanten? Mensen die content willen over interieur en kunst. Eerlijk, persoonlijk, uniek en simpel. Dit zijn eveneens kernwoorden die bij mijn karakter passen en waar ik altijd trouw aan zal zijn. Mijn toekomstige cliënten kunnen grote spelers zijn zoals Ikea, maar evengoed kleine meubelontwerpers die een verhaal willen. Wat de interieurstyling betreft zijn mijn klanten de lezers van CLO CLO die van mijn stijl en aanpak houden.
Ik ben ook ambitieus, want binnen dit en vijf jaar zou ik ook graag een platform voor designers & kunstenaars willen uitbouwen, af en toe een pop-up concept lanceren en daarmee gepaard een webshop opstarten.
Ik heb al veel bijgeleerd dankzij BAAS, maar ik heb wel nog hulp nodig. Ik wil nog een aantal zaken bijleren op vlak van fotografie, grafisch- & webdesign en heel belangrijk: het financiële vlak, aldus het kostenplaatje. Dat zijn zaken waar ik nog aan moet werken en hopelijk geven jullie mij de kans om hierin nog te groeien.
Voilà, dat was de pitch dan! En blijkbaar ging het goed genoeg, gezien ik door mag naar de volgende ronde, joepie. Na de jury was er nog een groot evenement met uitleg over ondernemen en kregen we ook de kans om te netwerken met een helehoop jonge en creatieve enthousiastelingen. Samengevat was het dus een super lange en vermoeiende, maar o zo interessante dag! Ik weet niet goed wat er komende weken allemaal op de planning staat bij BAAS, maar ik weet wel dat we nog flink gaan moeten werken. Als ik dan toch geen prinses kan zijn, zal ik maar des te harder streven om deze droom waar te maken, right?!
PITCH: (Engels voor verkoopspraatje) is een beknopte presentatie. Tijdens deze presentatie wordt een idee voor een product, service of project meestal mondeling en soms ook visueel voorgesteld. Tegenwoordig wordt doorgaans verwezen naar de elevatorpitch, ook elevatorspeech genoemd. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 3 minuten.